Regie in theatervormen

Theatersport

De Lama’s hebben deze theatervorm bekend gemaakt op televisie. Het heet theatersport omdat er twee teams zijn die om de beurt een korte improvisatie (game) neerzetten. De leukste wint. Maar winnen is niet het belangrijkste. Spelplezier, open staan voor elkaars suggesties en creativiteit is waar het om gaat. Het spelen en kijken van theatersport levert plezier op. De games geven structuur en daarom is het een leuke manier om te leren improviseren. Het is een uiterst geschikt middel om de samenwerking en het plezier in een groep of team te vergroten.

Ik heb vijf jaar theatersport gespeeld. Momenteel gebruik ik het vaak in trainingen op school en voor workshops aan bedrijven.

Teksttoneel

De kunst is om de geschreven tekst leven in te blazen. Eerst onderzoek ik met een groep wat voor soort stuk ze willen spelen en waarom. In een aantal gevallen heb ik zelf teksten geschreven. Bij de tekstkeuze kijk ik naar uitdagingen voor spelers. Via rolopbouw ga ik met de spelers onderzoeken wat voor personage zij spelen. Wat is iemands achtergrond, hoe beweeg je, wat is je streven in het stuk. Mijn ervaring is dat het veel oplevert als je hier zorgvuldig in werkt. Spelplezier, ingeleefd spel, timing, schakelen in emoties en status vind ik belangrijk. Tijdens het repeteren laat ik spelers regelmatig improviseren in hun rol zodat ze gaan ervaren waar het om gaat. Stukken die mij aanspreken hebben afwisseling, humor, confrontaties en gelaagd spel. Locatietheater (bv. bos of fabriekshal) vind ik ook uitdagend.

Toneelgroep Speelse Kracht speelde in 2010 het  toneelstuk Spiegels (zelf geschreven), in 2011 het toneelstuk Feest, in 2013 het toneelstuk Kafka’s Harem en in 2014 het toneelstuk Medea. Met het stuk De vrouw met de baard hebben we in 2015 de aanmoedigingsprijs gewonnen op het theaterfestival van ZIMIHC in Utrecht.

In 2016-2017 heb ik voor theaternetwerk Surpluus in Culemborg het stuk Adel Blank van Alex van Warmerdam geregisseerd. In 2017-2018 regisseer ik voor Surpluus het stuk Wij zijn gelukkig. Punt. Van Enne Koens.

Improvisatie toneel

Door regelmatig te improviseren ga je begrijpen hoe je scenes kunt opbouwen. Beginners kunnen het nog wat eng vinden om zonder houvast de vloer op te gaan. Maar aldoende ga je ervaren dat er wetmatigheden zijn om een improvisatie te spelen. In het begin laat ik spelers korte scènes spelen en krijgen zij veel informatie mee. Ervaren spelers geef ik meer vrijheid zodat ze zelf keuzes kunnen maken en hun personage laten ontstaan. Het mooie is, je hoeft het niet allemaal te bedenken. Maar het gaat om je openstellen zodat het je in kan vallen. Ik vind het ook leuk om spelers kennis te laten maken met ‘bouwstenen’ voor hun spel. Denk hierbij aan de elementen (aarde, water vuur en lucht) volgens Helmut Woudenberg, het verschil tussen een type en een personage. Denk ook aan clownerie en hoe je fysiek en minimalistisch spel speelt. Kortom improviseren is onderzoeken.

In de opleiding tot regiseur bij Artez is er veel aandacht besteed aan improviseren. Sinds 1999 speel ik verschillende vormen van improvisatie toneel. Dat zijn theatersport, lange improvisaties, fysiek theater, clownerie, rollenspelen, de vier elementen, en vele workshops van Marjolein Macrander.

 

Weerbaarheid, rots en water, pesten, durven en doen, kinderen, ouder en kind, tiel, kerk avezaath, Ivo Feuth, kindercoaching, weerbaarheidstrainer, speelse kracht, kanjertraining, Rots en Water, Durven en doen

Drama, toneel, workshop, rollenspel, trainingsacteren, presenteren, regisseur, teksttoneel, improvisatie, speelse kracht, Ivo Feuth, tiel, kerk avezaath, regisseur,

Kinderyoga, adem, yogahouding, yoga voor kinderen, speelse kracht, Ivo Feuth, ontspannen Tiel, Kerk Avezaath, Kinderyoga, kinderyoga, ontspanningsoefening, ontspannen

Kinder yogales, yogales, yoga, yogaleraar, meditatie, hatha yoga Tiel, Kerk Avezaath, Ivo Feuth, verstilde kracht, www.verstildekracht.nl